مهمترین هدف در طراحی جلد کتاب، ایجاد هیجان و در نتیجه جلب توجه خریدار است. این همان موضوعی است که هر مولف را وادار می سازد تا یک طراح حرفه‌ای را برای طراحی جلد کتاب خود انتخاب کند. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که برای ایجاد جذابیت در طراحی جلد کتاب خود چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ طراحان انتشارات پژوهشگربرتر شما را در این زمینه یاری خواهند کرد.

شما به عنوان یک مولف دارای ذهنی خلاق هستید و به احتمال زیاد از قبل به خوبی می دانید که طراحی جلد کتاب تان به چه اندازه باید با آن چه که نوشته اید در تناسب باشد و ایده هایی هم برای آن در ذهن خودتان دارید. تنها چیزی که به آن نیاز دارید، کسی است تا طراحی جلد کتاب را به او بسپارید تا بتواند ایده های شما را برایتان پیاده سازی کند. طراحی جلد کتاب شما باید بتواند نظر مخاطب را به خود جلب کرده و او را آن چنان درگیر سازد که نسخه فروشی کتاب تان را به محض دیدن جلد آن به دست گرفته و برای خرید آن به سراغ متن نوشته شما برود. در حقیقت اولین چیزی که خریدار را به خواندن ورق به ورق یک کتاب وادار می‌کند، طراحی جلد حرفه ای آن است. این موضوعی اثبات شده است که، یک طراحی جلد کتاب گیرا و با کیفیت، در افزایش فروش یک کتاب بسیار موثر است.

creativity (1)

طراحی حرفه ای

نسبت به کاری که قبول کردیم متعهدیم و سعی میکنیم تا طرح حرفه ای و واصولی تحویل بدیم.

طراحی بروز

همواره در پژوهشگربرتر سعی میکنیم کاری که به مشتری تحویل می دهیم از لحاظ طراحی مشتری پسند و طبق سلیقه شما کار بشه

تحویل به موقع

نسبت به تحویل به موقع طرح ها و کسب رضایت مشتری متعهدیم وطبق زمان بندی کار میکنیم.
بسته به هر طرح بین 5 الی 30 روزکاری .
شاید شما بارها به این فکر افتاده‌اید که خودتان با اندک اطلاعاتی که از نرم افزارهای گرافیکی دارید، طرحی را برای جلد کتاب خود خلق کنید! اما بهتر است قبل از این کار به این نکته توجه کنید که هر کاری، نیاز به متخصص خودش را دارد. حتی طراحی جلد کتاب! این موضوع را همیشه در نظر داشته باشید که هزینه طراحی جلد کتاب به صورت اختصاصی توسط یک فرد متخصص دو درصد هزینه تولید کتاب هم نیست، اما تاثیر بسیاری بر استقبال مخاطبان از آن دارد.

چه نکاتی باید در طراحی جلد کتاب رعایت شود؟

نکته شماره 1

برای طراحی جلد کتاب تان همواره مخاطب هدف خود را در نظر بگیرید؛ هر مخاطبی قرار نیست خواننده آثار شما باشد. برای شناسایی مخاطبان خود، می توانید فهرست پرفروش های ژانر اثر خود را بررسی کنید و سپس با توجه به ویژگی های و سلیقه این گروه، سفارش طراحی جلد کتاب را به طراح حرفه ای بسپارید.

مردم کتاب شما را از طراحی جلد آن قضاوت می‌کنند، زیرا انسان‌ها ذاتا بصری هستند و زیبایی را دوست دارند بنابراین به هنگام سفارش کار توجه کنید که یک طراح حرفه ای تصاویری را خلق می‌کند که در عین سادگی چشمان مخاطب را تسخیر کند.

یکی از نکات قابل توجه در طراحی جلد کتاب ویترین بودن آن است. این ویترین باید دو ویژگی مهم «زیبایی و جذابیت» و «مرتبط بودن با محتوای کتاب»‌ را داشته باشد و همچنین انتخاب “فونت مناسب” در طراحی جلد کتاب نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

هیچ گاه در سفارش طراحی جلد کتاب ، تصاویر بی کیفیت آماده در اینترنت را به طراح پیشنهاد ندهید. توجه داشته باشید تنها کسی که می‌تواند مشاور مناسبی در خصوص طراحی جلد کتاب شما باشد، یک فرد حرفه‌ای است. بنابراین صرفا ایده خود را بیان کنید و پرورش ایده و پیاده‌سازی آن را به طراح بسپارید.

در بررسی طرح ارایه شده توسط طراح اثرتان مطمئن شوید که طراحی جلد کتاب شما می تواند پیغام “مرا انتخاب کن” را به مخاطب هدف تان منتقل کند. این جا است که باید با یک طراحی جلد کتاب خوب، به خواننده دلیلی بدهید تا دست روی کتاب شما بگذارد و کتاب شما را انتخاب کند.

در طراحی جلد کتاب خود، بر حسب محتوای آن فونت مناسب را پیشنهاد دهید. هر فونتی که از نظر شما زیباست، برای جلد کتاب قابل استفاده نیست. به عنوان مثال فونت های ایتالیک و یا کمیک برای کتاب‌های ادبی اصلا انتخاب مناسبی نیستند. بنابراین گزینش بهترین فوت در طراحی جلد کتاب خود را به گرافیست مورد اطمینان خود بسپارید. علاوه بر این هیچ گاه بر استفاده بیشتر از دو نوع فونت مختلف در طراحی اصرار نورزید.

نکته آخر: بهتر است پیش از ارایه ایده اولیه توسط طراح، چند نمونه از طراحی جلد کتاب متناسب با ژانر محتوایی اثر خود را که مد نظرتان است، به گرافیست پیشنهاد دهید. با این کار به متخصص کمک می‌کنید با نزدیک شدن به ذهن شما، با ترکیب انواع مختلف طراحی جلد کتاب ، بهترین اثر را خاص شما ارایه دهد. توجه کنید که این موضوع در طراحی جلد کتاب صرفا ارایه یک سیگنال به گرافیست است، نه اجازه کپی دادن به وی!

طراحی ساده

طراحی جلد کتاب شما باید ساده باشد تا بتواند در جذب مخاطب از هر گروه، موفق عمل کند. استفاده از المان های بیش از حد پیچیده در طراحی جلد کتاب تان، ممکن است مخاطب را از درک کتاب ناامید کرده و او را فراری دهد. در واقع باید بتوانید در طراحی جلد کتاب تان، تعادل را بین سادگی انتقال مفهوم و جذابیت رمزآلود برقرار کنید.

قدرت انتقال مفهوم

طراحی جلد کتاب شما باید حرفی برای گفتن داشته باشد. یک طراحی جلد موفق می تواند یک کتاب ناموفق را نجات دهد و یک طراحی جلد کتاب ضعیف، این قدرت را دارد که یک اثر بی نظیر و خوب را با شکست مواجه کند. برای انتقال مفهوم به صورت موثر، تمامی المان ها در طراحی جلد کتاب باید در اختیار رساندن مفهوم به مخاطب باشند.

نمونه کارهای طراحی جلد کتاب

برخی از نمونه کار های طراحی جلد کتاب در انتشارات پژوهشگربرتر