قرارداد حق تالیف 

حق التالیف

قرارداد حق تالیف

قرارداد حق تالیف به این صورت است که مولف برای چاپ کتاب خود سرمایه گذاری نمی کند. در این نوع قرارداد ناشر (یا سرمایه گذار) با مؤلف قراردادی می بندد که براساس آن تنها درصد کوچکی از فروش کتاب به عنوان حق تألیف به مؤلف پرداخت می شود.

این نوع قرارداد می‌تواند برای بعضی از افراد جذاب باشد

قرارداد حق تالیف معمولا برای مولفانی است که در صنعت نشر شناخته شده هستند و کتاب‌هایشان پرفروش می باشد. بنابراین قرارداد حق تالیف معمولاً برای افراد بسیار محدودی صدق می کند. این نوع قرارداد می‌تواند برای بعضی از افراد جذاب باشد زیرا نه هزینه‌ای پرداخت می‌کنند و نه در پخش نقشی دارند ولی چنانچه فروش کتاب خوب باشد این افراد ضرر می‌کنند.

اگر نویسنده با سابقه‌ای هستید، کتاب واحد درسی کلاس و رشته تخصصی خود را ترجمه و به چاپ می‌رسانید و از فروش کتاب خود مطمئن هستید؛ بهتر است این نوع قرارداد را نادیده بگیرید زیرا می توان ادعا کرد که به حق لازمه خود نمی‌رسید.

اگر از فروش کتاب خود مطمئن هستید؛

بهتر است این نوع قرارداد را نادیده بگیرید.

معمولا شرکت های انتشاراتی قرارداد حق تالیف را به صورت عمرانه می بندند و کل امتیاز مادی کتاب برای ناشر محفوظ می‌ماند. بنابراین در این نوع قرارداد حق چاپ همیشه برای ناشر محفوظ مانده و نویسنده در نهایت با سود کمی امتیاز کتاب خود را واگذار می کند.

انواع قرارداد چاپ کتاب

مشخصات این مقاله 

این مقاله را اشتراک بگذارید 

مقالات بیشتری مطالعه نمایید 

وبلاگ آموزش در زمینه چاپ و نشر کتاب