مشخصات کاغذ چاپی از نظر کمیت و کیفیت 

کاغذی که در بازار به فروش گذاشته می­شود یا به صورت لول ه­ایی است که به نام کاغذ بویینی معروف است،‌ و یا به صورت برگ­های مربع مستطیل به ابعاد مختلف موجود است. واحد شمارش کاغذ هنگام خرید و فروش بند است و هر بند 500 برگ است. در کارخانه ­های کاغذسازی،‌ کاغذهای مختلفی جهت استفاده­ های گوناگون تهیه می­ شود که انواع آن عبارتند از کاغذهای : تحریر، کاغذهای مخصوص کتابچه ­ها و رمان­ها و روزنامه ­ها،‌ کاغذهای مخصوص چاپ، کاغذهای مخصوص چاپ نقشه، لفاف و بسته بندی، کاغذ خشک کن، کاغذ رسم و نقاشی، کاغذ کالک، کاغذ مومی، زرورق و غیره و انواع و اقسام پوشه­ ها ،‌مقواهای ساده و رنگین به نام کارتی، برفی، گلایه و شیشه ­ای با ضخامت و جنس مختلف.‌

ابعاد کاغذ :
ماشین کاغذسازی کاغذ را به عرض معینی تهیه می­نماید و این ابعاد تابع شرایط و سیستم خاصی است که مهمترین آنها به سیستم دین (Din) که تقریبا ً در ایران به عنوان استاندارد انتخاب شده است ‌معروف است و اصل کار بر اساس برگ کاغذی به شکل مربع مستطیل است که سطح آن یک متر باشند .

وزن کاغذ :
وزن کاغذ را بر حسب گرم در مترمربع مشخص می­ کنند. مثلاً کاغذ 70 گرمی یا 80 گرمی در چاپخانه ­ها وزن کاغذ برحسب یک بند کاغذ به کیلوگرم مشخص می ­کنند. محاسبه بدین ترتیب است: ابعاد کاغذ در تعداد یک بند (500 برگ) در وزن یک مترمربع (70 گرم) ضرب و بر حسب کیلو مشخص می­ گردد . مثال : یک بند کاغذ 70 گرمی سه ورقی 90×60 سانتی­متر در حدود 19 کیلوگرم می ­شود .
گرم 18900= 500×70×90×60

مشخصات این مقاله 

این مقاله را اشتراک بگذارید 

مقالات بیشتری مطالعه نمایید 

وبلاگ آموزش در زمینه چاپ و نشر کتاب